Lyssna
För vuxna som arbetar med barn

Finnas kvar

Det är viktigt att upptäcka övergrepp och att slå larm! Men det är också viktigt att finnas kvar över tid för de barn som varit utsatta och som behöver stöd.

När ett övergrepp har avslöjats så behöver barnet stöd. Vuxna som arbetar med barn kan ha stor betydelse för att barnet ska få en bra vardag. De barn vi träffat har berättat om hur vuxna utanför familjen har varit till hjälp.

Efter anmälan behöver polisen träffa barnet för att höra vad som hänt.  Om föräldrarna är misstänkta för brott kan en utomstående vuxen som känner barnet vara ett ovärderligt stöd. Ett sätt att stötta är att vara den som följer med till polisen. Det kan ta tid för barn att våga lita på nya vuxna. Personal i skolan och förskolan finns där varje dag och kan vara en brygga till andra, nya bekantskaper. Barn ska inte behöva åka dit utan någon de känner, eller med en vuxen som inte tror dem.

”Det var mamma som körde mig till polisförhöret. Jag berättade ingenting, jag bara grät. Efteråt åkte vi hem till pappa igen som om ingenting hänt.”

Det är värt att sträva efter att barnet ska få träffa samma vuxna, och slippa byta. Men ibland är det inte möjligt. När barn har kontakt med många olika vuxna kan det vara skönt att få ha med sig en stödperson, någon som de känner och litar på. Det kan vara personal från förskola, skola eller fritidsverksamhet. Det kan också vara någon som barnet känner från annat håll, en granne, en idrottsledare eller en vuxen vän.

”Jag fick byta socialsekreterare flera gånger. Till slut ville jag inte komma på samtal. Men då följde Anna med. Då kändes det mycket bättre.”

När utredningarna är klara så fortsätter vardagen. Barnet går i förskola, skola, på fritids och har sina fritidsaktiviteter.

”Jag har alltid berättat för mina lärare vad pappa gjort. Det är lite jobbigt att berätta när jag byter, men jag vill verkligen att de ska veta. Så att de förstår. ”

Efter ett övergrepp kan det komma symtom. Barn kan vara ledsna, rädda eller arga, ha svårt att lära sig och att koncentrera sig, eller ha svårt att lita på både vuxna och barn. Då behövs vuxna som förstår.

”Min fröken vet vad som hänt. Hon tycker det är fel att barn ska vara med om sånt. Vi pratar inte så mycket om det, men om jag blir ledsen och inte orkar räkna så vet hon varför. Jag behöver inte förklara.”